Shipping policy
1. Orderbekräftelse
När en beställning har gjorts pả webbplatsen skickas en leveransbekräftelse ut till den e-post som angivits i samband med köpet. Observera att leveransadress och fakturaadress kan väljas vara samma eller olika. Valet görs i kryssruta i samband med betalning.
2. Val av leverans eller hämtning
Kunden kan i vissa fall välja att hämta sina beställda varor. Det gäller främst kunder i Stockholmsområdet där hämtning sker från vårt lager.
Hämtning kan väljas i webbshoppens kassa. Varorna finns oftast tillgängliga inom 24 timmar. Kunden ska hämta sina vara inom tre bankdagar. Efter dessa tre dagar tas en avgift ut för att täcka kostnader för extra hantering på lagret. Lagret plockar varorna från hylla eller pallställ och gör den tillgänglig på en yta som möjliggör en effektiv hämtning av varorna. Denna yta är begränsad och är inte till för en längre lagring.
Leverans kan väljas i webbshoppens kassa. Flödet beskrivs nedan.
3. Leveranser
Varor packas och skickas vanligtvis inom 24 timmar (1 bankdag) frản genomfört köp.
Varorna levereras av DHL eller Schenker och beräknas komma fram till leveransadressen efter att beställningen skickats inom en till tre bankdagar för Sverige, eller inom tre till sju bankdagar för leveranser inom EU. Leveranser till öar, Norge och Schweiz tar längre tid.
Leveransavgiften varierar beroende på varans vikt eller storlek, från ca 70 kr för små paket till över tusen kronor för stora paket med mopeder eller cyklar innehållandes farligt gods (litiumbatterier). Observera att leveransavgiften ändra löpande beroende på fraktbolagens avgifter.
Leveransavgiften läggs till totalbeloppet som ska betalas för beställningen.
4. Utgår
5. Leveransstatus
En kund kan kontrollera statusen pả sin leverans på de inloggade sidorna på webben. När transporten påbörjats finns transportstatus via en länk som kommer i mail frản transportören.
6. Skada vid leverans
Har en vara skadats under leverans ska kunden snarast kontakta oss via e-post pả hi@vassla.com. Mailet ska inkludera aktuellt ordernummer samt foto/foton pả varans skick. Levereras en vara skadad föreligger fel och kunden har rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag (eller ersättning för att själv avhjälpa felet) eller hävning. Mer specifik information kring fel i vara samt hur en reklamation ska gå till framgår av vảr reklamationspolicy.
7.5 Ej uthämtade produkter & returer vid ångrat köp
Konsumenten debiteras för retur och/eller ej uthämtade produkter enligt följande:
Fordon (ex.Moped/Bike/Pedal) 3000 kr
Beloppet ska täcka returfrakt, ev återställande av emballage, godsmottagning, lagerhantering, ev extra kostnad för frakt av farligt gods (litium-jonbatteri), mm. Observera att batteriets emballage får inte ha öppnats. Är emballaget öppnat kan säkerhetsföreskrifterna för litium-jonbatterier inte garanteras vara uppfyllda.
Öppnad fordonsförpackning 500 kr
Beloppet ska täcka genomgång av fordonet, samt extra lagerhantering på grund av genomgången.
Batteri 1500 kr
Kostnaden ska täcka returfrakt för farligt gods, dvs litium-jonbatteri, återställande av emballage, godsmottagning, lagerhantering, mm.
Mindre paket 5-10 kg, 500 kr
Mindre paket <5 kg, 350 kr
Returperiod 14 dagar. Returhantering 30 dagar från mottagande.
Om du behöver ändra storlek på tillbehör som hjälmar, betalar vi transportkostnaderna enligt vår utbytesrätt. Detta gäller dock endast om produkter returneras i originalförpackningen. För hjälmar måste visirskyddet fortfarande finnas kvar på visiret. Förvara originalförpackningen som din produkt har levererats i. Om kostnaden för returtransport är högre på grund av förpackningsproblem måste du betala extrakostnaden.
Vid leverans till konsument står transporten på vår risk, det vill säga vi är ansvariga för eventuella skador på produkten mellan vårt lager och dina lokaler. Konsument ansvarar för detta vid retur. Se till att du bifogar tillräckligt med information när du returnerar eller byter ut en produkt för att underlätta behandlingen av oss. Ange ditt namn, personnummer och telefonnummer samt ordernumret på returen.
7.6 Om du avbryter ditt köp, återbetalar vi det belopp du betalade för produkten, exklusive ovanstående debiterade avgifter. Utöver ovanstående avgifter har vi rätt att dra av ett belopp som motsvarar produktens värdeminskning från dess ursprungliga värde om och i den utsträckning en sådan minskning av värdet beror på att du hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
7.7 Vi återbetalar beloppet så snart som möjligt och inom 30 dagar från det datum då vi mottagit returen.
_________________________
Vänligen även se våra fullständiga villkor för köp, returer, integritet, garantier, etc, som finns att läsa längst ned (i sidfoten) på webbsidan.